Fintech Insights

Hej Peter

Hos Westpay finner ni några av landets främsta experter inom betallösningar. De får dagligen frågor vad man ska tänka på när man väljer betallösning. I denna serie får ni träffa medarbetare på Westpay som, utifrån sin roll, ger sin kommentar till trender, insikter och åsikter.

Namn: Peter Eklund
Bor: Hässelby, Stockholm
Intressen: Förutom mitt jobb är jag en riktig sportnörd med stor förkärlek för längdskidor, fotboll och formel 1. Jag påtar i trädgården och flugfiskar gärna efter Harr och Öring i Kalixälven.


Peter

Vad gör du på Westpay?
Jag ansvarar för försäljning till retail kunder och POS (Point-of-Sales) partners (kassasystemleverantörer).

I din roll som Säljare, vad tycker du är roligast?
Jag är uppvuxen med en morfar som var lanthandlare, så jag har väl handeln i blodet. Mitt engagemang kommer av att jag är nyfiken och intresserad av mina kunders verksamhet och drivs av att hjälpa dem bli ännu bättre. Min förhoppning är självklart att göra deras vardag mer lönsam och enklare samtidigt som de kan förstärka sin upplevelse mot deras kunder.

Vilka frågor får du ofta när du träffar potentiella kunder? 

  • Vad menar du med att ni är en oberoende betalleverantör?
  • Va, kan man verkligen betala med Swish i era betalterminaler hur funkar det?
  • Hanterar ni även betalningar online?

 Det roligaste är nog när de inser vilka möjligheter det ligger i att välja rätt betallösning.

Vilka trender ser du inom betalbranschen?

  • ”Contactless” och ”frictionless” är den starkast lysande trenden som verkligen tagit fart i och med den Pandemi vi har befunnit oss i sedan våren 2020. Jag är övertygad att den trenden kommer bestå även fortsättningsvis. Som konsument vill man ha så få fysiska kontaktpunkter som möjligt vid betalningsögonblicket. Det ska gå snabbt, smidigt och säkert.
  • Självutcheckning och att betala med mobilen är något som vi ser växa sig starkt. 
  • Swish är den betalmetod som vi ser blir allt vanligare. Därför är det extra kul att vi kan erbjuda bland annat Swish som betalmetod i våra terminaler. För de allra flesta kunder blir detta ett mycket billigare alternativ jämfört med transaktionskostnad som baseras på procent.

 Vilka är dina tre främsta tips en kund bör tänka på när de skaffar en betallösning?

  1. Tänk på helheten. Både vad det gäller kundupplevelse men också totalkostnad. 
  2. Lösningen bör vara framtidssäker. Dvs man ska kunna addera nya betalmetoder vartefter de ser dagens ljus.
  3. Den leverantör man väljer måste erbjuda en stabil och närvarande support de gånger man har frågor eller problem. 

Om man vill kontakta dig för lite råd kring betallösningar, hur gör man då?

Man är välkommen att kontakta mig på peter.eklund@westpay.se eller 070-588 30 23. 


Publicerad maj 9, 2021

Relaterade inlägg

Fintech Insights

Hej Annika

Fintech Insights

Hej Miche

Fintech Insights

Hej Christian